Investigation
LabCom is composed of two research groups that reconcile the work of their specific lines of research with the strengthening of their interdisciplinary collaboration around common or transversal objects and in the organization of events and scientific publications.
The Communication and Media Group works closely with the PhD in Communication Sciences, while the Arts Group articulates its activity with the PhD in Media Arts.
Both groups include researchers from UBI and other Portuguese universities and polytechnic institutions.
Arts Group
Primary Researcher: Francisco Paiva
O grupo de Artes e Humanidades considera o homem um agente cultural, sensível e criador, analisando o modo como este se representa, é, está e se projeta no espaço e no tempo. Centra-se nos modos, suportes e meios de expressão e fixação da “imagem de si”, sua comunicação, receção e crítica, com especial atenção às manifestações artísticas, do cinema às artes plásticas, do design às artes performativas, da literatura à multimédia. Faculta uma abordagem interdisciplinar à modulação do conhecimento e do imaginário, desenvolve investigação fundamental e aplicada na linha Cultura e Novas Humanidades, em três âmbitos complementares:
a) Memory and Identity under media conditions, on the dynamics between content, media and technologies;
b) Representation as a process, with regard to the phenomena of emanation in the procedural arts;
c) Intersections between Culture, Information and Interface Design, which integrate art, science and humanities methodologies to create new knowledge.
Communication and Media Group
Investigador Responsável: Gisela Gonçalves
Centrado na noção de mediatização, o grupo de Comunicação e Media estuda os aspetos tecnológicos e sociais daquela mediatização de uma forma simultaneamente teórica e experimental. De facto, mais do que uma mera "sociedade de comunicação", a sociedade contemporânea assume-se como uma sociedade mediatizada, ou seja, uma sociedade na qual a mediação tecnológica - particularmente, aquela que é desenvolvida pelos "novos media" – se tornou um fator decisivo na economia, cultura, artes, política e vida quotidiana. Um fator que, porque recente e decisivo, coloca problemas igualmente recentes e decisivos, referentes à redefinição e reconfiguração da esfera pública, de práticas comunicativas profissionais tais como o jornalismo, a publicidade ou as relações públicas, da comunicação política numa democracia, das fronteiras entre público e privado ou mesmo dos novos processos de criação e difusão das artes e das ciências.
LINES
Cultura e Novas Humanidades
Centered on the following problematics: Memory and Identity in media condition; Representation as a process; Intersections of Culture, Information, Interaction and Interface Design. Far from being restrictive, these themes are a framework that facilitates the coordination of thematic projects, as well as the dynamic synergy and interaction between team members.
Informação, Media e Sociedade
Centered on the following problematics: Memory and Identity in media condition; Representation as a process; Intersections of Culture, Information, Interaction and Interface Design. Far from being restrictive, these themes are a framework that facilitates the coordination of thematic projects, as well as the dynamic synergy and interaction between team members.