Communication Studies Publication

TELEVISION AND NEW MEDIA: FROM PRODUCTION TO AUDIENCES

Preço: 20€

Are we spectating the end of television? Or is this medium integrating other media, becoming a kind of hypertelevision? Is it a television that survives or does it renew itself? Which aggregates or which fragments? These are some of the questions that we raised in the third edition of the Conference on Television and New Media, at the Faculty of Arts and Letters of the University of Beira Interior, which now results in this set of 17 texts that reflect the reconfigurations of television and its recent extensions, adaptations and languages ​​(part 1) the prominence of television fiction spread across a growing number of platforms (part 2), the necessary reinvention of television journalism in the face of an expressive consumption of news - in text and audiovisual - on mobile platforms (part 3) and the emergence, discussion and relevance of gender in the television context, from the place of speech, the body, feminism, drag culture, to the representation of domestic violence (part 4).

AUTHORS / EDITORS

Sónia de Sá, Ricardo Morais, Francisco Merino, Gisela Gonçalves e J. Paulo Serra (Orgs.)

COLLECTION

LabCom Books

EDITION YEAR

2021

ISBN

978-989-654-726-4

Index

Introdução - 9
Sónia de Sá e Gisela Gonçalves

Parte 1 — Reconfiguração - 15

As (re)configurações da televisão: contributos para uma cartografia da televisão - 17
Manuel José Damásio

A TV-fluxo e os cibermundos sobre marcas e ecrãs-de-streaming - 39
Herlander Elias

O Youtube e o fenómeno da hipertelevisão: o caso da Eurovisão - 49
Pedro Damasceno Ribeiro Matos Lopes

Design: o novo [multi]meio - 79
Daniel Morais Baldaia & Ana Luísa Simal Rodrigues Teixeira

Parte 2 — Ficção - 105

De CSI a Devs: a ficção televisiva, os cineastas migrantes e o intemporal clássico - 107
Luís Nogueira & Sónia de Sá

Mosaic e Bandersnatch: os novos caminhos da ficção interativa na televisão - 129
Francisco Merino

Geração Z e as redes sociais digitais no arco narrativo de Euphoria - 149
Lívia Glória, Mateus Fonseca, Louise Souza & Sónia de Sá

Televisão versus Netflix: a manutenção das narrativas do gênero ficcional - 169
Claudinei Lopes Junior

Parte 3 — Jornalismo - 195

A Grande Reportagem Televisiva nos três canais generalistas: tendências, estruturas e modelos de produção jornalística entre 2008 e 2018 - 197
Joana Gonçalves & Ricardo Morais

A resposta do jornalismo televisivo às Fake News sobre a tragédia de Brumadinho (MG) - 229
Tâmela Grafolin

O jornalismo televisivo e as notícias dos telejornais – ética, responsabilidade e convergência mediática - 229
Nuno Goulart Brandão

Produção de flagrantes na cobertura de risco: profissionalização do jornalismo no Brasil, divisão moral do trabalho e o papel do jornalista “amador” - 249
Aline Grupillo

A seleção de notícias da TVI na era da abundância informativa — os critérios que definem o agendamento do Jornal das 8 - 275
Maria Inês Valente

Parte 4 — Género - 293

Comentário em Portugal: um arquétipo da desigualdade de género - 295
Sónia de Sá

Tita entre capitais: corpo, exílio e travesti - 311
A.C. Nicolau

Novas mídias digitais e feminismo: entre a internet e a televisão - 337
Julia Lourenço Costa & Paula Camila Mesti

Da chamada televisiva ao lixamento virtual: a culpabilização da vítima nos casos de violência doméstica - 353
Haphisa Kashemyra Costa Souza Mugnaini

Super Queen: a popularização da cultura drag no mercado mainstream através de RuPaul’s Drag Race - 369
Henrique Barum
up