Art Studies Publication

Cinema in Portuguese - XIII CONFERENCE

This publication brings together fourteen of the twenty-two communications presented during the XIII Conference on Cinema in Portuguese that took place between November 9th and 11th, 2020, at the Faculty of Arts and Letters of the University of Beira Interior, in a joint organization of the Department of Arts and the Labcom – Communication and Arts.

This edition of the Jornadas Cinema em Português debated current and pertinent issues for reflection on the cinematographic productions and relations between the different Portuguese-speaking countries, seeking to bring together efforts to rehearse hypotheses for joint and complementary reading. The image chosen for the cover of this publication belongs to the film It's on Earth, not on the Moon (2011), by Gonçalo Tocha, to whom we are grateful for the generous concession and authorization.

AUTHORS / EDITORS

Paulo Cunha, Manuela Penafria, Fernando Cabral & Tiago Fernandes (Editors)

COLLECTION

Ars

EDITION YEAR

2021

ISBN

978-989-654-769-1

Index

Introdução - 9

“O cinema português não é para amadores” - 13
João Braz

Novo Cinema Português no início da década de 70: uma nova forma de ouvir o cinema - 23
Tiago Fernandes

O cinema português contemporâneo à escuta das margens da cidade - 35
Nuno Fonseca

O arquivo no cinema de Susana de Sousa Dias: análise aos filmes Natureza Morta e 48 - 53
Cátia Cardoso

Uma etnografia do mar: o método de Gonçalo Tocha - 67
María Angélica Contreras

Jornalismo de cinema português: O caso da cobertura aos filmes Diamantino, Variações, A Herdade e Vitalina Varela - 81
Jaime Lourenço & Maria João Centeno

O papel dos novos festivais de cinema no amadurecimento do “cinema de garagem” brasileiro nos anos 2000 - 99
Marcelo Ikeda

Cinema brasileiro e a história do tempo presente: a politização dos festivais de cinema e seus públicos em 2019 no Brasil - 125
Nathan L. F. Costa

Melancolia de esquerda no Brasil pós-2016: o caso do filme Os Sonâmbulos, de Tiago Mata Machado - 143
Wallace Andrioli Guedes

No aguardo: fim de linha e guerra social no cinema brasileiro contemporâneo - 161
João Oliveira Pace

Biela, uma moça da roça no cinema brasileiro: uma análise de Uma Vida em Segredo (2001), de Suzana Amaral - 175
Erika Amaral

Heloisa Passos: entre álbuns de fotografia e um documentário autobiográfico - 191
Ana Claudia França & Ronaldo de Oliveira Corrêa

Memória e políticas de género no cinema moçambicano independente: análise a partir dos filmes O Tempo dos Leopardos e Comboio de Sal e Açúcar - 211
Edson Mugabe & Eliseu Mabasso

Documentário e instalação: A apropriação em Ver é uma Fábula, mostra de Cao Guimarães - 231
Laís Lara & Leandro Mendonça
up